13 augustus 2015
Vakanties georganiseerd rond een bepaald thema nemen toe in populariteit. Dat meldt het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) op basis van een samen met TNS NIPO uitgevoerd onderzoek onder 30.000 Nederlanders van 18 jaar en ouder.
Naast de traditionele themavakanties als cultuur-, fiets- en wandelreizen willen sommige mensen de komende drie jaar graag eens een shopreis maken, op wellnessvakantie gaan of een spirituele reis maken. De meeste groeipotentie zit volgens NBTC NIPO Research in taalreizen en culinaire vakanties.
Afwisseling die meer aansluit op specifieke interesse, hobby of passie wordt ook vaker genoemd. Mensen willen een ervaring rijker terugkomen. Mensen die een themavakantie boeken, geven over het algemeen meer uit aan en tijdens de reis.
Ruim 1,5 miljoen Nederlanders willen ergens in de komende drie jaar een cultuurvakantie houden. Voor wandelvakanties is dit aantal 1,4 miljoen en 1,1 miljoen Nederlanders willen kiezen voor een fietsvakantie. Ook een echte shopvakantie is voor ruim een miljoen mensen een goed idee.