De beste reistijd voor het perfecte klimaat!

Je bent hier:
Tips slapen bij heet weer

Top 10 tips slapen met warm weer


24 juli 2016

Beste tips om te slapen met warm weer. Op vakantie, maar ook in Nederland kan het zelfs in de nacht nog erg warm blijven. Lastig om goed te kunnen slapen. Slapeloze nachten en de volgende ochtend en rest van de dag moe… Slapen met warm weer is voor veel mensen een probleem. Wist je dat 75 procent van de Nederlanders bij warme nachten last heeft van slaapproblemen? Niet alleen thuis, maar ook in vakantielanden waar geen airconditioning op de kamer aanwezig is.

Daarom geven we tien tips om beter te slapen bij warmte. Er bestaan veel handigheden om te zorgen dat je het minder warm hebt terwijl je op bed ligt.

1. Tips voor optimaal gebruik van een ventilator
Heb je een ventilator? Plaats hem voor het raam en laat de ventilator lucht naar binnen blazen. ’s Nachts is het vrijwel altijd buiten koeler dan binnen. Andersom werkt dit ook: zet de kamerdeur open en zorg ervoor dat de ventilator de lucht uit je kamer blaast. Als je vervolgens ook een raam open zet, zal de koelere lucht van buiten naar binnen getrokken worden.

Wat je ook met een ventilator kunt doen: vries een aantal plastic flessen met water in, zodat je ze klaar hebt liggen als er een warme nacht verwacht wordt. Zet deze flessen met ijs vervolgens voor je ventilator, zodat de lucht langs de ijskoude flessen wordt geblazen. Zo wordt de lucht een aanzienlijke tijd gekoeld.

Last van het geluid van een ventilator of airco? Houdt dit je tegen om goed te kunnen slapen? Gebruik oordopjes. Deze zijn tegenwoordig in zacht foam verkrijgbaar, zodat je er tijdens het slapen geen last van hebt.

2. Houd ramen en deuren overdag zoveel mogelijk gesloten
Op deze manier houd je de warme lucht buiten. Zet de ramen wel open zodra de buitenlucht in de avond koeler is geworden dan binnen.

3. Je lichaam koel houden
Op vakantie geen ventilator bij de hand of mogelijkheid om veilig ramen en deuren open te zetten? Ga dan op bed liggen onder een natte handdoek of trek gewoon een vochtig shirt aan. De convectie houdt je koel.

4. Zorg voor een koelelement in een handdoek of natte doek in je nek
Dit werkt door in je hele lichaam. Ook je voeten verkoelen werkt op deze manier. Maak je sokken nat met koud water en trek ze aan zodra je wilt gaan slapen.

5. Zorg dat je voeten onder de dekens of het laken vandaan steken
Zo kan warmte je lichaam via je voeten verlaten.

6. Neem een koele douche voordat je wilt gaan slapen
Hiermee koelt je lichaam af en blijft het een tijdje koel. Douche niet te koud, je lichaam moet dan juist weer hard werken om op temperatuur te komen. Ook polsen en je gezicht onder de koude kraan houden helpt om af te koelen.

7. Slaap zo laag mogelijk
Warmte stijgt op en blijft bij de plafonds hangen. Het is daarom het beste om zo dicht mogelijk bij de grond te slapen. Als je de mogelijkheid hebt om via het plafond lucht te laten ontsnappen door bv. Een luik, zet deze dan open zodat de warme lucht verder naar boven kan stromen.

8. Benen gespreid
Slaap met je armen en benen gespreid en zorg dat je genoeg gegeten en gedronken hebt zodra je wilt gaan slapen. Vooral drinken is belangrijk, je verliest tijdens een warme nacht veel vocht.

9. Gebruik een dun dekbed van natuurlijke materialen
Synthetische dekbedden laten geen lucht door en houden de lichaamstemperatuur vast. Je kunt bij hete nachten ook alleen onder een (katoenen) laken gaan liggen.

10. Investeer toch maar in een airconditioning
Als slapen echt een serieus probleem voor je is tijdens warme nachten, dan is het gebruiken van een airco misschien toch wel de moeite waard. Zeker als je overdag last blijft houden van een vermoeid gevoel. De ideale slaaptemperatuur ligt tussen de 16 en 19 graden, kouder is niet nodig.